Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Genusmedvetenhet i förskolan - Sida 1 av 7

Könade förvÀntningar. Vad kan mÀn bidra med i förskolan?

Avsikten med denna studie a?r att underso?ka bakomliggande orsaker till en la?g representation av ma?n i fo?rskolan. Genom intervjuer har vi fa?tt ta del av tankar och synsa?tt hos personer som har en na?ra anknytning till fo?rskolan. I va?r teoretiska ansats sa? har R.W.

"Alla kan busa" - barns genusmedvetenhet pÄ tvÄ förskolor

Arbetet handlar om hur o/medvetna barn pÄ tvÄ förskolor Àr om genus i deras vardagsliv..

"Att en pojke kan leka med dockor, det Àr inte tokigt" : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattningar om begreppet genus och genusmedvetenhet.

Syftet med denna uppsats var att undersöka variationen i pedagogers uppfattningar om genusmedvetenhet och begreppet genus. Fokus har legat pÄ pedagoger i förskola, skola och fritidshem. I studien redovisas olika forskares syn pÄ begreppet genus och relevant forskning om genusmedvetenhet presenteras. Undersökningen Àr inspirerad av den fenomenografiska forskningsansatsen och en öppen intervjuform har anvÀnts. Resultatet har sedan kategoriserats i kvalitativt skilda kategorier.

Förhandsavgörandereglernas inverkan pÄ hovrÀttens prejudikatdispensregler

Studiens syfte a?r att ta del av fo?rskolla?rares tankar om vad som ha?nder na?r en ny potentiell resurs kommer in i fo?rskolan. iPad a?r na?got som nyligen gjort intra?de i fo?rskolan och det a?r iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju fo?rskolla?rare som alla pa? na?got sa?tt jobbar med iPads i sin verksamhet.

Genusmedvetenhet i förskolan : FörskollÀrares tankar kring hur genusmedvetenhet synliggörs i förskolan

Syftet med vÄr studie Àr att synliggöra hur förskollÀrare kan arbeta genusmedvetet iförskolan. Studien innefattar en kvalitativ forskningsansats dÄ intervjuer genomförts.Resultatet visar att förskollÀrare synliggör det genusmedvetna arbetet i förskolan genomatt tÀnka pÄ hur de anvÀnder sprÄket, de lÀgger vikt vid vilket material som finnsoch hur miljön utformas, mÄnga vÀljer att se till individens behov och intressen istÀlletför till könet och att de lÄter barnen vÀlja fritt i leken. Det framkom ocksÄ att nÄgraav förskollÀrarna har ett genusperspektiv i likabehandlingsplanen, medan andra intehar en godkÀnd likabehandlingsplan. De slutsatser vi fÄtt fram Àr att förskollÀrarearbetar olika med genus beroende pÄ vilken fortbildning de fÄtt och att det Àr viktigtatt ledningen ser att genusarbetet mÄste vidareutvecklas..

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

Sökande efter meningspotential-en studie om iPad i förskolan

Studiens syfte a?r att ta del av fo?rskolla?rares tankar om vad som ha?nder na?r en ny potentiell resurs kommer in i fo?rskolan. iPad a?r na?got som nyligen gjort intra?de i fo?rskolan och det a?r iPad som potentiell resurs som denna studie handlar om. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med sju fo?rskolla?rare som alla pa? na?got sa?tt jobbar med iPads i sin verksamhet.

IKT i fo?rskolan. En studie av hur pedagoger fo?rha?ller sig till informations-­ och kommunikationsteknologi

Syftet med min studie a?r att underso?ka hur pedagoger fo?rha?ller sig till informations-­? och kommunikationsteknologi (IKT) i fo?rskolan. I denna studie har kvalitativ intervju anva?nts som metod. Min empiri besta?r utav intervjuer med tio pedagoger pa? tva? olika fo?rskolor i so?dra Ska?ne. Resultatet av min studie visar att pedagogerna anser att IKT a?r ett hja?lpmedel i barns utforskande och la?rande.

Islam och hinduism ur ett genusperspektiv : En granskning av ett urval religions lÀroböcker pÄ grundskole- och gymnasienivÄ

Syftet med vĂ„rat examensarbete har varit att göra en lĂ€romedelsanalys ur ett genusperspektiv i Ă€mnet religion. Vi har studerat tvĂ„ lĂ€romedel som riktar sig till grundskolans senare Ă„r och tvĂ„ lĂ€romedel som riktar sig till gymnasiet. I analyserna har vi kommit fram till att det i lĂ€romedlen för grundskolan finns en stor avsaknad av genusmedvetenhet. Även om genusmedvetenheten Ă€r större i lĂ€romedlen för gymnasiet uppnĂ„r det inte den genusmedvetenhet som vore önskvĂ€rt..

?Barnlitteraturen skickar signaler till pojkar och flickor? : En intervjustudie om fem förskollÀrares genusmedvetenhet samt förhÄllningssÀtt gentemot könsstereotypa förestÀllningar i barnböcker.

Syftet med vÄr studie var att undersöka fem förskollÀrares genusmedvetenhet samt deras förhÄllningssÀtt gentemot könsstereotypa förestÀllningar i sitt val av barnlitteratur. Undersökningen grundar sig i de tre barnböcker som vi ber varje förskollÀrare vÀlja ut och som de föredrar att lÀsa i respektive barngrupp. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av metoden kvalitativa intervjuer, vilket Àr en lÀmplig metod för att fÄ reda pÄ förskollÀrarnas genusmedvetenhet och förhÄllningssÀtt. FörskollÀrarna fick först vÀlja ut tre barnböcker som de föredrar att lÀsa i barngruppen för att sedan i intervjun svara utifrÄn sina tre valda barnböcker. Fem förskollÀrare intervjuades och resultatet visade att genusaspekten inte var sÄ framtrÀdande i den övervÀgande delen av förskollÀrarnas val av barnlitteratur.

Genusmedveten pedagogik i förskolan : En undersökning om genusmedvetenhetens betydelse i arbetet pÄ tvÄ förskolor

Syftet med denna uppsats Àr att:? ta reda pÄ om de undersökta förskolorna arbetar aktivt med genusmedvetenhet eller inte.? undersöka om, och i sÄ fall vilka, hinder det finns för att förverkliga lÀroplanens (Lpfö98) intentioner betrÀffande genusfrÄgor pÄ de undersökta förskolorna.? undersöka hur resultaten pÄ de undersökta förskolorna ser ut i relation till vad styrdokumenten krÀver.Som metod har jag valt att anvÀnda mig av kvalitativa intervjuer till pedagogerna och till barnen observationer bestÄende av en kombination av tidsstudier och löpande protokoll.De slutsatser man kan dra utifrÄn de av mig genomförda intervjuer och observationer Àr följande:Om ett seriöst förÀndringsarbete med genusmedvetenhet ska kunna pÄbörjas pÄ de tvÄ undersökta förskolorna mÄste tydligare direktiv frÄn statsmakterna komma till stÄnd, sÄ att en positiv samsyn kring dessa frÄgor möjliggörs.För att man pÄ de tvÄ undersökta förskolorna ska fÄ tillfÀlle att aktivt arbeta med genusmedvetenhet behövs mer resurser, vilket innebÀr att staten mÄste skjuta till ?öronmÀrkta? pengar till kommunerna.Det Àr uppenbart att mÄnga av de intervjuade pedagogerna inte har tillrÀcklig kunskap för att inse hur samhÀllsnyttigt arbetet med genusmedvetenhet Àr. Det innebÀr att man, om man menar allvar, ute i kommunerna mÄste strÀva efter att, i likhet med intentionerna i lÀroplanen (Lpfö98), ta fram en övergripande ?policy? för hur pedagogerna ska kunna agera pÄ ett genusmedvetet sÀtt..

Genus i fysikundervisning

FysiklÀrares genusmedvetenhet sÄsom den uttrycks i förhÄllande till ett tÀnkt undervisningstillfÀlle Àr i fokus i detta arbete. Detta undersöks genom en studie dÀr fyra fysiklÀrare som Àr verksamma pÄ gymnasieskolor i Malmö fÄr i uppgift att diskutera en falluppgift baserad pÄ en verklig klassrumshÀndelse, lÀsa om en genusteori och Äter diskutera samma falluppgift. PÄ de svar som lÀrarna lÀmnar in gjordes en fenomenografisk analys för att konstruera tolkningsmönster bÄde individuella och gemensamma. Studien visar att fysiklÀrarnas tolkning av genus pÄverkar lÀrarnas svar pÄ falluppgiften, och hantering av genusteorier. Vidare visar studien att val av metod för att undersöka och pÄverka fysiklÀrarnas genusmedvetenhet har stor betydelse för forskningens resultat.

"Det blir nÄgot magiskt..." : - hur förskollÀrare resonerar kring lekpedagogik och barns kamratkulturer

Syftet med detta examensarbete var att underso?ka hur fo?rskolla?rare resonerar kring ett lekpedagogiskt arbetssa?tt och barns relationer. Fo?r att underso?ka detta valde jag att genomfo?ra min studie med hja?lp av intervjuer som metod. Jag valde att intervjua tre fo?rskolla?rare som alla arbetar lekpedagogiskt pa? olika fo?rskolor, fo?r att pa? sa? vis fa? en sa? bred bild som mo?jligt.

En drottning som kung! : FramstÀllningen av fyra drottningar i lÀroböcker i historia sett ur ett genusperspektiv

Jag har i detta arbete undersökt och analyserat hur fyra drottningar synliggörs i 12 svenska historiska lÀroböcker i Àmnet historia. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur fyra drottningar framstÀllts i svenska historiska lÀroböcker under en tidsperiod mellan Ären 1900-2010. FrÄgor som stÀllts Àr i vilka sammanhang drottningarna synliggörs och sker det en förÀndring med tiden? Kan en Àndrad genusmedvetenhet urskiljas hos författarna? Vilka skillnader i framstÀllningen som regenter finns det? Hur förÀndras styrdokumenten och blir de mer genusmedvetna med tiden? Resultatet av analysen av de lÀroböcker som har granskats Àr varierande, det kan ses en ökad genusmedvetenhet med tiden i lÀroböckerna, samtidigt som drottningarna i allt större grad ges mindre plats i böckerna med tiden..

"NÀr jag blir stor vill jag jobba som...." : Om genusmedvetenhet och vÀgledning i skolans tidigare Är

VÄr studie, som omfattar sex intervjuer, fokuserar pÄ genusmedvetenhet hos vÀgledare. PÄ vilket sÀtt de arbetar med genus i mötet med elever för att vidga perspektiv och pÄ vilket sÀtt de kan tÀnka sig att arbeta med att skapa en genusmedvetenhet hos elever i Är 4-6. VÄrt resultat visar att genusmedvetenhet Àr ett svÄrt begrepp som har olika betydelse för vÀgledarna. VÀgledarna menar att de inte arbetar pÄ ett planerat genusmedvetet arbetssÀtt idag men vi ser att de omedvetet arbetar med genusperspektivet genom olika aktiviteter. I arbetet med elever i Är 4-6, vill vÀgledarna bidra pÄ olika sÀtt med att vidga elevernas perspektiv gÀllande sjÀlvuppfattning, yrken och arbetsmarknad.

1 NĂ€sta sida ->